Production tip (06) – Reverb

screenshot_iq-reverb.1374681666

Niveau: gevorderd

Reverb

De meest gebruikte ‘make up’ effect in de record productie tijdperk moet haast wel Reverb/Galm zijn. Een effect dat complexe echo patronen kan genereren in reactie op een invoersignaal. Kunstmatige Reverb/Galmplaten waren oorspronkelijk ontworpen voor de simulatie van de sonische reflecties die je krijgt van grenzen in een echte akoestische ruimte, zodat je de realisme nog toe kon voegen aan de onnatuurlijk klinkende Closed mic opnames.

https://www.google.nl/search?q=kunstmatige+galmplaten&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj9ssSoydvJAhWBcw8KHfyXAJQQ_AUIBygB&biw=1760&bih=924#tbm=isch&q=galmplaten&imgrc=Qt7Qu2kIX9ylsM%3A

Echter, Reverb heeft een veel bredere toepassing deze dagen, en kunstmatige galmplaten worden nu gebruikt voor creatieve doeleinden. En het klopt dat vele klassieke Reverb/Galm apparaten niet het werkelijke reële kamer galm geluid produceren, maar dat neemt hun de toegenomen populariteit niet af!

5 toepassingen tegelijk

Een deel van de reden waarom de reverb ongelooflijk handig is bij het afmixen is dat het de verschillende aspecten van uw golfen tegelijk kan verbeteren. Het heeft de
macht om de volgende belangrijke elementen te verbeteren:

  1. Spread/Verspreiding: De gesimuleerde echo’s in de meeste kunstmatige galmplaten worden verdeeld in een groot deel van het stereobeeld. Deze informatie verspreidt gelijkmatiger
    over het beeld en kan ook de schijnbare stereo breedte verbeteren van individueel afzonderlijke verwerkte tracks, of zelfs de hele mix.
  2. Tone/Toon: De echo’s die deel uitmaken van een galm effect hebben de neiging tot phase cancellation met de droge track zodra ze worden toegevoegd in de mix. De
    resulterende comb filtering zal de persoonlijke toon van het instrument veranderen.
    Onregelmatigheden in klankkleur van elk van de echo’s zal ook bijdragen tot
    dit effect.
  3. Size/Grootte: Kunstmatige reverb kan de schijnbare afmetingen van de akoestische omgevings mix verhogen, waardoor het lijkt alsof je tracks zijn opgenomen in een
    grotere (en misschien beter klinkende) ruimte dan ze eigenlijk Dit
    is een manier om low-budget projecten duurder geproduceerd te laten lijken.
    Bovendien, als elk instrument geprikkeld wordt door de gesimuleerde galm, dan krijg je de illusie dat dit instrument groot is en maakt het krachtig op zichzelf zelfs als het een laag niveau is en goed gemengd is met de algehele saldo. Dus, in een notendop, reverb kan van zowel de gehele mix en van de afzonderlijke instrumenten.
  4. Sustain/Volhouding: Elke nagalm verhoogt effectief de sustain van een dry sound. Echter reverbs houden nooit de sustain gelijk over alle frequenties, dus de karakteristiek op de toegevoegde sustain zijn parameters die je goed in de gaten moet houden.
  5. Blend/Mengsel(Dry/Wet): Reverb verhoogt de mate waarin een individuele spoor zich samenmengt met de rest van het productieproces, waardoor de losgekoppelde instrumenten klinken alsof ze bij elkaar horen en geeft de mix als geheel een meer samenhangend geluid. Een instrument dat in het algemeen niet wordt gemend klinkt meer ‘upfront’ en dichtbij de luisteraar, terwijl een instrument dat goed gemengd is meer naar de achtergrond wordt gezogen, uit de buurt van de luisteraar. Het idee van mengen is nauw verwant aan het front-back ‘diepte’ principe in een mix. Minder blend brengt een spoor richting jou, terwijl meer blend het van je af duwt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *